50-jarig jubileum Jans Vos

Fluitend naar een 50-jarig jubileum.

Jans Vos uit Meppen viert dit jaar zijn 50-jarig jubileum als lid van de Bijenvereniging Oosterhesselen & Omstreken. Ter ere van dit feit heeft burgemeester Bert Bouwmeester de jubilaris
in het zonnetje gezet. De bijenvereniging is opgericht in 1912. De vereniging heeft dus 58 jaar,
tot 1970, zonder Jans moeten stellen.
De vereniging, voortkomende uit de afdelingen Zweeloo, Oosterhesselen en Sleen, groeide de eerste decennia langzaam. Maar de komst van Jans Vos bracht de vereniging naast vakmanschap ook vrolijkheid. Omdat Jans naast zijn opgeruimde natuur ook communicatief sterk is,
is hij jarenlang mede bestuurslid geweest. Jans kan uiteraard goed met bijen omgaan, maar dat kan hij dus ook met mensen. Misschien is er eigenlijk niet zoveel verschil in de manier van omgang tussen mens en bijen. Wanneer je een bijenvolk te ruw behandelt, worden de bijen ietwat stekerig en zal je het als imker op je brood krijgen. Met mensen is het niet anders, nietwaar?

Jans is een trouw lid van de bijenvereniging. Alleen zijn Klaasje wint het van de bijen en van de bijenvereniging. Maar zijn trouw vind je ook terug bij zijn inzet voor de zangverenigingen
waar hij lid van was, ook van de landbouworganisaties en boermarke waarvoor Jans zich heeft ingezet. Jans zingt bij de zangverenigingen de tenorstem. Maar Jans is in Meppen, naast leverancier van honing, vooral bekend als fluitist. Met zijn mond als instrument. Wanneer je hem op een onbewaakt moment betrapt, en dat is niet zo moeilijk, want je hoort hem al van verre, zal de eerste kennismaking bestaan uit een aantal fluittonen. Jans blijkt, wanneer hij in z’n eentje bezig is automatisch allerlei melodieën te fluiten. Inmiddels wordt hij ervan verdacht via dat fluiten een
bepaalde relatie met zijn bijen te hebben ontwikkeld. Want welke imker houdt het 50 jaar vol met al die stekende insecten? Wij denken dat hij de bijen betovert met zijn fluit, waardoor hij maar een paar keer per jaar gestoken wordt, terwijl de gemiddelde imker toch zeker heel wat meer steken per
jaar mag incasseren.

Wij, als bijenvereniging Oosterhesselen & Omstreken, feliciteren Jans met zijn 50-jarig jubileum en hopen dat hij samen met Klaasje nog een aantal jaren van zijn bijen en natuurlijk ook de honing, zal genieten.
Dank voor je trouw, je inzet en opgewekt karakter.

Bijenvereniging Oosterhesselen & Omstreken.