Educatie

hexagon, pattern, bee

Wij willen graag meer zijn dan een vereniging met bijeenkomsten. Zo besteden we ook tijd aan educatie in verschillende vormen. Bekijk ons aanbod op deze pagina.

NBV-Basiscursus Bijenhouden

De start voor iedere beginnende imker

De theorie van de NBV-Basiscursus Bijenhouden bieden wij aan via een e-learning module gekoppeld aan praktijklessen. De theoriecursus is aangevuld met extra hoofdstukken die de beginnende bijenhouder nog steviger laat starten. Bekijk de e-learning via de knop hieronder. Informatie over de cursus, inclusief praktijk, vind je in het volgende blokje.

Basiscursus Bijenhouden

De Basiscursus Bijenhouden geven wij inclusief theorie en praktijk. De theorie gaat online en de praktijk op onze praktijklocatie.
Kosten: €295,-

Dat is inclusief:
  • Online Theoriecursus- 10 hoofdstukken met totaal 45 lessen
  • 10 praktijklessen
  • NBV-cursusmap met theorie en praktijkdeel

• NBV-diploma “Basiscursus Bijenhouden”
  • Een startvolkje inclusief basis 6-ramer
  • Veel aanvullend naslagwerk – hand-outs, e-books enz.
  • Begeleiding van docent en ervaren bijenhouders
  • Koffie en thee tijdens de bijeenkomsten
Hoe kun je beginnen? Neem contact op voor informatie over het inschrijvingsproces.

Cursus korfvlechten

Begin oktober 2021 start de cursus korfvlechten weer.

Sinds een paar jaar organiseert onze vereniging een cursus korfvlechten.

De cursisten starten, na een uitleg, met het vlechten van een korf met roggestro. De gevorderde vlechters starten een nieuw project.

De cursus staat onder leiding van mevrouw Hillie Dening en vindt plaats in Diphoorn. De cursus beslaat 10 lessen.

Er zijn nog enkele plaatsen.

kosten: € 80,-

Instructie-demonstratie kast

Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. heeft een instructiekast ontwikkeld met foto’s van echte situaties in de bijenkast. Zo kan je uitgebreid lesgeven en informatie geven over wat er in een bijenkast allemaal gebeurd zonder dat je tussen echte bijen staat. Een perfect hulpmiddel bij cursussen op markten en andere situaties waarbij een bijenkast vol met bijen slecht uitkomt.

Ter ere van het honderd-jarig-lustrum in 2012 heeft Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. een zestal posters over het bijenleven gemaakt. De posters heten:

• De Koningin
  • De Dar
  • De Werkster
  • Het Bijenvolk
  • De Imker-Bijen-Kalender
  • Vliesvleugeligen
De afmeting van iedere poster is 80×120 cm.
Ook buiten de vereniging is er belangstelling voor de posters. Daarom zijn de posters te verkrijgen in onze webshop. Bekijk de mogelijkheden in de winkel.

Toekomst

In de toekomst verwachten wij ook andere cursussen aan te gaan bieden. Houd deze pagina in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuw aanbod.

beekeeper, bees, young