Cursus Bijenhouden

Elk jaar bieden wij de mogelijkheid om deel te nemen aan de Basiscursus Bijenhouden. Voor 2024 is de cursus vol.

NBV-Basiscursus Bijenhouden

De start voor iedere beginnende imker

De Basiscursus Bijhouden wordt aangeboden door Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. op onze cursuslocatie in Nieuw-Amsterdam onder begeleiding van docent Albert Koopman.

Wij besteden de theorie en aanmelding uit aan het online platform van Bijencursus.nl. U kunt zich daar direct aanmelden en betalen bij de groep van onze vereniging. Lees verder op deze pagina voor meer informatie of klik op de knop om direct in te schrijven.

Wat en hoe?

De Basiscursus Bijenhouden geven wij inclusief theorie en praktijk. De theorie gaat online en de praktijk op onze praktijklocatie.
Kosten: €375,-

Dat is inclusief:
    • Online Theoriecursus- 10 hoofdstukken met totaal 45 lessen conform NBV. Op eigen tempo starten en leren waar en wanneer jij wil.
    • 10 praktijklessen (elk 1 dagdeel) incl. koffie/thee
    • NBV-diploma “Basiscursus Bijenhouden”
    • Een startvolkje inclusief basis 6-ramer
    • Veel aanvullend naslagwerk – hand-outs, e-books enz.
    • Begeleiding van docent en ervaren bijenhouders

Hoe kun je beginnen? Klik op de knop en schrijf je in op de website van Bijencursus.nl. Let op dat je wel bij Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. inschrijft. Je betaalt direct en jouw plek is verzekerd.

We hebben komend jaar plek voor 12 personen.

Praktijklocatie: Zijtak OZ 15, 7833 AL Nieuw-Amsterdam

De cursus 2024

De theorie is volledig digitaal en vind je terug op www.bijencursus.nl.

De theorie wordt voor jullie groep op 1 januari opengesteld. Je kunt dan op elk moment en op jouw tempo het theoriedeel doorlopen. De praktijk start op zaterdag 13 april. Dit is afhankelijk van het weer. Je wordt op de hoogte gehouden.

Zie het volledige schema hieronder.

Cursus inclusief

De lessen

Theorie

Je start op 1 januari met de theorie op het platform van bijencursus.nl waar je de cursus ook hebt betaald. In eigen tempo ga je door de lesstof. Je maakt alle lessen. Deze zijn niet gelijk aan de praktijklessen.

Begin januari en tussen februari en 13 april zijn er 2 a 3 fysieke bijeenkomsten. Data en tijden volgen.

Praktijk

Inspectie volk; omgaan met bijensteek. Ruimte geven; kunstraat inhangen; evt. merken en knippen koninginnen; kastkaart invullen. Bij slecht weer, raampjes maken
Zwermcontrole, ruimte geven; zwermverhindering etc. Raampjes maken
Kunstzwerm maken; broedloze koninginnen aflegger d.m.v. schudzwerm, behandelen met oxaalzuur.
Doppen breken; aflegger controleren; ruimte geven? Voeren?
Controle hoofdvolk en aflegger; klaar maken zomerdracht

Controle kunstzwerm en honing slingeren, honing verwerking/oppotten, labelen etc.

Klaar maken voor de heide of start wintervolk; Varroa bestrijding d.m.v. Liebig dispenser -mierenzuur.

Verwijderen dispencer, Controle varroa.

Inwinteren van de volken.

Controle voerpositie; laatste check volken.

Evaluatie praktijklessen

Examen over het geleerde in de theorie en praktijklessen.

Exacte datum volgt nog.

Bijeenkomst op de cursus locatie voor de winter oxaalzuur behandeling.

Datum en tijd wordt je over geïnformeerd.

Kleding

Tijdens de praktijklessen dienst u te dragen:

Verder is het handig om alvast aan te schaffen:

Belangrijk