Wat en Hoe Aziatische Hoornaar

Voor onze vereniging zijn Cosmas Kolenberg en Kim Steenbergen de contactpersonen voor waarnemingen van de Aziatische hoornaar.
Wanneer je een Aziatische hoornaar denkt te zien, maak dan een foto van het insect en meld je bevinding bij

Stuur bij de melding ook de foto mee! Stuur de melding ook naar onze contactpersonen, graag ook met de foto.

Na je melding bij https://waarneming.nl/go/vespa-velutina/ zal actie ondernomen worden om het nest, waaruit de hoornaar afkomstig is, op te sporen en te vernietigen. Onze contactpersonen zullen de leden van onze vereniging informeren over je waarneming van de Aziatische hoornaar.

Om de Aziatische Hoornaar te kennen naast de andere insecten vind je een stukje verder wat tips en een voorbeeld

Contactpersonen Aziatische Hoornaar:

Cosmas Kolenberg
Of
Kim Steenbergen

Dood niet lukraak alles wat je ziet

Er zijn vele insecten en ze zijn allemaal nuttig. Behalve invasieve exoten als de Aziatische Hoornaar. Zo zijn er ook de Stadsreus (een vriendelijke vlieg), de Europese Hoornaar (een prachtige, zeer nuttige wespensoort) en nog meer insecten die worden aangezien als de Aziatische Hoornaar

Dus ga niet zomaar alles doodslaan. Dan slopen wij de biodiversiteit. Maar maak een foto/filmpje, meld of vang (imkers).

Er is een prachtige app waarmee je ook kan ontdekken welke soorten van planten, dieren en insecten je hebt gefotografeerd. Dat is de app Obsidentify. Deze kan je helpen met het bepalen of je de juiste hebt gezien. Bekijk ook de afbeelding hieronder en bekijk de webinar van de NBV verderop op deze pagina.

Scroll naar boven