Landelijke open imkerijdagen

In heel Nederland houden imkers op zaterdag 13 juli en zondag 14 juli 2019 open huis. Ook onze vereniging doet mee.

U kunt ons dit jaar vinden op De Brink, Burgemeester de Kockstraat 34 in Oosterhesselen en we hebben een uitgebreid programma:

Infostands:

• Live in de bijenkast kijken
  • Observatiekasten in de bijen
  • Uitleg voor beginnend imker: benodigdheden imker, demokast werkwijze en infostand van de vereniging
  • Hovenier met uitleg over de bijvriendelijke tuin

Verkoopstands:

• Honingproducten
  • Bijenplanten en bomen
  • Homemade jams en sapjes
  • Bio /ecologische groenten en zaden
  • Zelf gemaakte wilgen manden
  • Verkoop imkermaterialen
  • Verkoop BIJ gerelateerde producten

Kinderactiviteiten:

• Maak je eigen bijenhotel (timmeren en schilderen)
  • Schminken
  • In imkerkledij kijken in de bijenkast (onder begeleiding)
  • Op de foto met de grote blije bij
  • Bijenquizen (queen spotting etc.)
  • Bijen cupcakes maken
  • Beschilderen bijenkasten (6-ramer)

Activiteiten:

• Live in de bijenkast kijken
  • Honing slingeren
  • Honing proeverij waar je prijsjes mee kunt winnen
  • Eigen honing tappen.
  • Bijen informatiefilms bekijken
  • bijenwas smelten
  • kaarsen maken
  • bijenkorven vlechten

Alle bijen, ook de honderden solitair levende soorten, maken moeilijke tijden door. Onder andere door een gebrek aan bloemen lopen de aantallen van deze belangrijke bestuivers terug. Op de Landelijke Open Imkerijdag zal dan ook aandacht worden besteed aan de wilde bijen in Nederland. Met bijenhotels en bloemen kunnen deze interessante en nuttige insecten geholpen worden.

Bijen zijn boeiend

Imkers vertellen graag over hun boeiende hobby. Ze leggen ook graag uit hoe belangrijk bijen zijn voor het in stand houden van de natuur. We laten u graag zien wat er zoal komt kijken bij het houden van bijen. We laten u, als u wilt, een kijkje nemen in een bijenvolk. Durft u dat niet aan? Wij hebben ook een observatiekast, waar een bijenvolkje achter glas te zien is. Misschien ontdekt u de koningin en ziet u het verschil tussen de darren, de mannetjes, en de werksters; de vrouwelijke bijen.

Honingwinning

Hoe komt de honing in een potje terecht? We laten u graag zien hoe het uit de honingraten wordt geslingerd en vervolgens direct te eten is.  We laten ook zien hoe we kaarsen maken van bijenwas en vertellen waar de was vandaan komt, wat de bijen met het stuifmeel die ze halen doen of hoe je bijenkoninginnen kunt telen, hoe met de bijen de specifieke heidehoning wordt gewonnen of hoe je met honing lekkere koek kunt maken.

Laat u informeren

Het bezoek is gratis en er is van alles te doen, te koop, te horen en te eten en drinken. Verder is er allerlei informatie beschikbaar over bijen en over hoe u uw eigen tuin of balkon bijvriendelijk kunt inrichten. Daarmee willen de imkers benadrukken dat de bij een belangrijke plaats inneemt in de biodiversiteit.

Bent u geïnspireerd door het verhaal dat u heeft gehoord? Overweeg een cursus te volgen. Ook die hebben we bij Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. Kijk maar op de pagina educatie

Van regionaal naar landelijk …

Korte historie Open Imkerijdag

De eerste drie jaar was de Open Imkerijdag vooral een regionale aangelegenheid: ontstaan uit de viering van het 100-jarig bestaan van de NBV-afdeling Driebergen/Doorn in 2006. In 2009 kreeg het meer een regionaal karakter (Utrechtse Heuvelrug en Betuwe).
Per 2010 heeft de NBV het initiatief omarmd met het doel een landelijke dekking te krijgen. Daarin is de organiserende werkgroep onder leiding van Wim Oerlemans, geestelijk vader van dit evenement, geslaagd. In 2013 namen al ongeveer 250 individuele imkers of afdelingen deel aan dit evenement en ontving men naar schatting 30.000 bezoekers. In de jaren daarna bleef het deelnemers- en bezoekersaantal ongeveer constant.

Deze informatie is overgenomen van de website van de NBV.

De open imkerijdagen van Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. wordt mede mogelijk gemaakt door: