Open Imkerijdag 13-14 juli 2019

Kom op 13 en 14 juli tussen 10.00 uur en 17.00 uur naar de open imkerijdagen in Oosterhesselen.

Een nieuwe locatie en een nog groter aanbod. De Open imkerijdagen met Bijenvereniging Oosterhesselen e.o. staat dit jaar gewoon in Oosterhesselen op de Brink. En we pakken uit.

Voor de kids hebben we super leuke activiteiten (ook leuk voor volwassenen):

• Bouw je eigen bijenhotel en verf deze in mooie kleuren
  • Doe mee aan de bijenquiz en maak kans op leuke prijsjes
  • Queen spotting – leer in de observatiekast een koningin te onderscheiden van andere bijen en zoek op de foto’s waar de koningin zich heeft verstopt.
  • Help mee bouwen aan een heel groot insectenhotel en zo maken we samen een heel groot huis voor de vlinders en bijtjes om in te wonen.
  • Laat je schminken of krijg een mooie, stoere bijen tattoo op je arm
  • Ga op de foto met de grote blije bij.

Ook voor volwassenen natuurlijk activiteiten (die trouwens ook leuk zijn voor de kids )

• Aangekleed in imkerpakken kun je onder begeleiding live kijken in de bijenkast. Hier leer je alles over hoe het werkt in de bijenkast en wat belangrijk is voor de honingbij.
  • Honing slingeren en alles wat daarbij komt kijken. Uiteraard ook zelf doen en natuurlijk even proeven hoe de verse honing uit de honingramen smaakt.
  • Info stand, waar je alles te weten kunt komen over de Nederlandse Vereniging voor Bijenhouders, over de afdeling Oosterhesselen en het belang van onze vereniging. Maar ook hoe je een imker kunt worden en wat daarvoor nodig is. En als je dat niet ambieert, hebben we ook nog heel veel tips hoe je je eigen tuin meer brijvriendelijk kunt maken, zodat je een steentje kunt bijdragen aan het beschermen van deze o zo belangrijke insecten.
  • Help net zoals de kinderen mee bouwen aan het vullen van een heel groot insectenhotel (zie onderste foto). Dit hotel wordt door de bijenvereniging Oosterhesselen aangeboden aan café Deen, met zicht op de Brink. Alle passanten kunnen dan kijken hoe de insecten hier de komende jaren hun intrede gaan hebben. Het hotel moet worden gevuld met boomstammen en stenen met boorgaatjes, dennenappels enz. en daar hebben we ieders hulp bij nodig.
  • Uiteraard is er honingverkoop en diverse andere honingprodukten
  • Je kunt bijenfilmpjes bekijken in de Waog.
  • Ook verkopen we insecten planten en stekjes en kun je zo een bijdrage leveren aan het voedsel voor de bijen
  • Dit jaar ook verkoop en uitleg van imkerijspullen, zeker voor de beginnende imker interessant.
  • Verder bessen, eigen gemaakte jams en sappen verkoop
  • Demonstraties van korf vlechten
  • En ook wilgentenen vlechten is van de partij.

Kortom, genoeg om even te komen kijken met het gezin en er een leuke dag van te maken.