De nieuwe basiscursus 2019

Basiscursus 2019

Bijenhouden. Iets voor u?

Wanneer u geïnteresseerd bent in het leven van bijen en geboeid wordt door bloemen en planten in uw eigen omgeving of van honing houdt, is het houden van bijen ook voor u een hobby die u dichter tot de natuur brengt. Misschien heeft u wel eens gedacht om bijen te gaan houden? Nu bestaat de kans om het echt te gaan doen. Diverse afdelingen van de NBV organiseren een Basiscursus Bijenhouden. Het doel van de Basiscursus Bijenhouden is mensen, die geïnteresseerd zijn in honingbijen, te leren verantwoord met bijenvolken om te gaan en ze vakbekwaam te behandelen.
De cursus bestaat uit een aantal theorielessen en een aantal praktijklessen met soms een excursie ingepland. De cursus wordt afgesloten met een examen waarna u het NBV-diploma krijgt overhandigd.

Meld je nu aan via de volgende link

Gratis lidmaatschap NBV

Tijdens het jaar waarin u de cursus volgt krijgt u gratis het lidmaatschap van de NBV aangeboden, ontvangt u zes keer per jaar het blad Bijenhouden en het frequenter verschijnende digitale nieuws.

Cursus: Basiscursus locatie Oosterhesselen

Aantal plaatsen: 15
Aantal plaatsen beschikbaar: 8 (ovb)
Prijs: € 230,00
Start datum: 06-03-2019

Groep: Drenthe
Contactpersoon: Roel Broekman roel.l.broekman@gmail.com
Cursuslocatie: Burgemeester de Kockstraat 34, 7961 AB, Oosterhesselen
Tel: 06 312492724

Aanmelden:         https://www.bijenhouders.nl/cursussen/basiscursus/n5YNENFsu2#info

Groep Drenthe organiseert de Basiscursus Bijenhouden voor alle Drentse afdelingen.

Bij voldoende deelname verzorgen wij in 2019 in Zuidlaren, Oosterhesselen en Beilen een complete cursus. Wij zorgen voor een goede regionale spreiding zodat er altijd een cursusplaats bij u in de buurt is. Er zijn 4 volledig bevoegde en gediplomeerde leraren beschikbaar.

De kosten van de cursus bedragen 230,– euro inclusief het verplichte cursusboek “Bijenhouden hoe doe je dat”, van Friedrich Pohl, het boek “Bijengezondheid” en het Praktijkwerkboek. Hebt u het boek van Pohl al of koopt u het zelf, dan bedragen de kosten 207,– euro.

De organisatie van deze cursus wordt verzorgd door Groep Drenthe van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. In deze groep werken de Drentse afdelingen die bij de NBV zijn aangesloten intensief samen. Bij deze groep behoren: Zuidlaren, Assen, Emmen, Oosterhesselen, Beilen, Hoogeveen, Ruinen, De Wijk en Meppel. Tijdens de eerste theorielessen kunt u beslissen bij welke vereniging u zich wilt aansluiten. De vereniging waarvan u heeft aangegeven lid te willen worden, zorgt ervoor dat u een mentor krijgt die u na de basiscursus kan gaan begeleiden als u zelf bijen krijgt. U kunt met uw vragen bij hen terecht. Ook zorgt deze vereniging ervoor dat u een bijenvolkje krijgt als u dat nog niet hebt. Ervaren imkers van alle Drentse afdelingen assisteren bij de praktijklessen, zodat u de afdelingen leert kennen.

Cursusverloop.

In de maanden maart en april worden een 5-tal theorie lessen gegeven zodat  u voldoende basiskennis krijgt om te begrijpen wat er tijdens de praktijklessen gedaan wordt.

Vanaf april tot en met september worden een tiental praktijklessen gegeven zodat er een goed beeld ontstaat wat er nodig is om een bijenvolk een jaar rond te verzorgen. We beginnen met het kennismaken met het bijenvolk. Herkennen van het broed, voedselvoorraad, gezondheid van het bijenvolk en het verschil zien tussen een werkbij, een dar (mannetje), en de koningin. Verder het oogsten van honing en de verwerking van oude raten tot bruikbare bijenwas. We sluiten de praktijklessen af met het winterklaar maken van de volken zodat ze goed de winter kunnen overleven. In oktober volgt dan nog een examen met meerkeuzevragen. Haalt u een voldoende dan krijgt u het NBV – diploma uitgereikt.

Tijdens het jaar waarin u de cursus volgt, krijgt u gratis het lidmaatschap van de NBV aangeboden en ontvangt u zes keer per jaar het blad Bijen. Dit is een blad van de NBV met allerlei lezenswaardigheden over bijen en alles wat ermee samenhangt.

De kosten zoals hierboven beschreven zijn inclusief de verplichte cursusboeken (theorie). U bent definitief geplaatst wanneer het cursusgeld is betaald. I.v.m. de planning graag z.s.m. betalen, doch uiterlijk 15 febr. 2019.

Op een zaterdagmiddag in maart, na de theorielessen, is er een excursie naar de imkervakhandel het Ielgat in Amen. Waar eventueel bijenkleding (pak/kap en handschoenen) kan worden aangeschaft. Eventueel kunt u ook andere basisbenodigdheden daar kopen. De handschoenen die tijdens de cursus worden gebruikt, mogen niet mee naar huis worden genomen i.v.m. de overdracht van bijenziekten. Na afloop van de cursus kunt u uw handschoenen meenemen.

Uitgebreide informatie, zoals de data en tijdstippen waarop les wordt gegeven, betaling en wat u verder nog nodig heeft om de lessen te kunnen volgen krijgt u zo spoedig mogelijk na inschrijving.

Meld je nu aan via de volgende link